Monday, May 26, 2008

TV program

Hero-hero aku yang 2 orang nie mempunyai personaliti yang berbeza,rupa pun berbeza...orang kata si abang anak mama,adik anak abah..ntahlah.Aku rasa dua2 anak aku dan husband aku.Adik berbadan tegap dan besar mcm abah dia,abang pulak macam aku.Tapi abang kalau nak ajak lawan wrestling boleh sangat.Abah dia pun dia boleh wrestling.Dia dah lama mintak aku belikan sarung tangan wrestling dia cuma aku malas nak ajar sangat,kalau tengok wrestling atau contender dia mesti nak ikut aksi peninju2 tersebut.Aku harap janganlah nanti dia bercita2 nak jadi pemain tinju...adik pulak selalu cari pasal dengan abang dia.Nasib baik abang dia tu tak melawan,dia tahu adik dia kecik lagi.Kalau bangun tido jer mesti dia kacau abang dia jadi dua2 bangun waktu yang sama.

Si abang dia suka sekolah,dan tak sabar nak pergi sekolah rendah sebab nak naik bas sekolah.Sekarang ni budak2 kat Malaysia nie suka tengok Astroceria cerita Geng Bas Sekolah.Anak aku cukup suka cerita nie..aku bagi dia tengok cerita nie sebab ada mesej untuk semua,terutamanya kanak2.Kalau cerita lain aku tak galakkan sangat sebab suka berlawan2 kelebihan masing2.Bab makan pulak cukup cerewet...dia tak nak makan kalau dalam nasi dia ada bawang,ikan bilis yang kita tumbuk atau blender,dia takkan makan kalau dia tengok nasi dia lain jer.Nasib minyak kenduri kahwin yang berwarna warni tu pun dia tak nak makan,dia kata ada cili.Susah nak bawak pergi majlis anak aku yang sulung nie.

Si adik pulak sekarang nie tengah nak berdiri jer.Dah pandai sebut abah,mama,abang...gigi dah keluar 2 batang,mcm gigi rabbit dan kuat mengigit.Sekarang dah masuk 9 bln.Si adik tak suka sekolah sebab dia suka berkepit dgn mama dia jer.Kalau hantar nursery je dia dah pandai menangis cuma tangis dia sekejap jer.Bila jemput dia balik mesti merajuk dulu.Muka kita pun dia tak nak pandang.Dah bawak dia jalan2 keliling taman baru dia ok.Adik nie senang sikit jaga dia sebab dia makan semua yang kita makan cuma yang pedas2 jer aku belum berani nak bagi.Anyway aku sebenarnya nak bercerita program utk anak di TV dah tersasul sikit objektif hari nie..

Program yang bagus untuk kanak2 dibawah 5 tahun adalah;
1. Geng Bas Sekolah- memupuk semangat setiakawan
2. Tom Tom Bak - informative dan memupuk self confident kanak2.
3. Art Attack -mengajar ilmu art
4. Iqra' - membaca dan mengenali islam
5. Riwayat Kamil - sessi bercerita berkaitan dengan keagungan Islam
6. Elmo's World - mengajar cara mudah utk mengenali A,B,C dan basic english
7. Sesame street - sama lebih kurang mcm Elmo
8. Barney & Friend - ajar nursery ryhmes

Ada banyak lagi rancangan yang menarik tetapi kita sebagai ibubapa harus menapis segala tontonan dan hiburan anak2..

No comments: